FK 2016 - Race 10: Karting Eupen (26 November)

Alle topics over het 1e seizoen formula karting
Plaats reactie
Formula Karting
Newbie
Eigen kart: Nee
Thuiscircuit: Geen
Ik race met: Huurkarts

FK 2016 - Race 10: Karting Eupen (26 November)

Bericht door Formula Karting »

Race format: Grand Prix

Last but not least proberen we een "Grand Prix" uit als race-format. Dit houdt in: een heuse afval-kwalificatie gevolgd door één lange race, uiteraard met de benodigde strategische aspecten. De dag zal als volgt verlopen:

Q1: alle rijders rijden 10 minuten in een kart, het onderste 1/3de deel valt af.
Q2: overgebleven 2/3de rijdt 5 minuten in een andere kart, onderste helft hiervan valt af.
Q3: overgebleven 1/3de rijdt een one-lap.

Net als bij de formule 1, bepaalt de plek waar je afvalt, de startpositie voor de race.

De Race
Achter de pace-kart zal de 75 minuten durende race in de 13 pk karts van start gaan. Belangrijk om mee te nemen zijn de gebeurtenissen/strategische opties:
- Op de helft van de race komt de pace kart op de baan en neemt het veld achter zich mee om van richting te veranderen.
- Voor de "mid-pace-kart" dienen alle rijders 1 kartwissel te doen.
- Na de "mid-pace-kart dienen alle rijders nog 1 kartwissel te doen,
- Over de gehele race beschikken de rijders eenmalig over de optie om de shortcut te nemen.

Het klassement
Zoals bekend is de volledig top-3 al verzekerd van zijn plaats. De spanning is dan ook voornamelijk op andere plekken in het klassement te vinden:
- Thom van Dijk (116 pt.) zal zijn 4de plek willen verdedigen ten opzichte van Dylan de Wolf (105 pt.) en Selina Balneger (103,5 pt.). Zijn voorsprong is significant, maar het dient wel nog maar eens gedaan te worden ;)
- Lyndon Leckie (88,5 pt.) lijkt de strijd die hij het hele seizoen heeft gevoerd met Ricardo Vlieger (83 pt.) en Rick Harthoorn (77 pt.) te hebben gewonnen, maar zijn slechtste resultaat dit seizoen was de eerste race, en die was, inderdaad, in Eupen..
- Tot slot het spannendste gevecht van dit weekend:
16. Giovanni van Blitterswijk (55 punten)
17. Dave Singelee (54 punten)
18. Patrick de Vries (53 punten)
19. Giovanno van der Broek (52 punten)
20. Dylan Teunissen (50,5 punten)
21. Cuno de Bruin (50 punten)
Maar liefst 6 rijders die 5 punten van elkaar af zitten. We kijken er naar uit dit gevecht te aanschouwen :clap: en zijn benieuwd hoe dit rijtje er na dit weekend uitziet.. :crazy:

Deelnemers
Voorlopig staan er 23 deelnemers aan de start:
Ruben Boutens
Rico Haarbosch
Mats de jong
Thom van Dijk
Dylan de Wolf
Selina Balneger
Opnithi Puyato
Lyndon Leckie
Ricardo Vlieger
Rick Harthoorn
Sverre Zielman
Mika Mathia
Giovanni van Blitterswijk
Dave Singelee
Patrick de Vries
Giovanno van der Broek
Dylan Teunissen
Cuno de Bruin
*Anne d'Hondt
*Christian Douven
*Logan Sougné
*Romano Franssen
*Tom van Doorn

Voorbeschouwing
Daar waar Ruben Boutens en Rico Haarbosch de gehele eerste seizoenshelft de bovenste twee treden van het podium domineerde, is er sinds de "breuk" daarvan sinds race 6 geen vervolg aan gekomen. Desondanks zullen ze deze race "gewoon" bij de favorieten horen voor de dagwinst, hun kampioensstrijd zit er immers op. Rijders die ook voor de winst zouden kunnen gaan zijn onder andere Dylan de Wolf Selina Balneger, Thom van Dijk en Mats de Jong. Dylan de Wolf won de eerste van de twee dagraces in Eupen aan het begin van het seizoen en is zeker sterk in de grote hal van Karting Eupen. Thom van Dijk won 2 van de laatste 3 Formula Karting races en zit in de zogenaamde "winning mood". Selina Balneger pakte pole in de eerste race, en Mats de Jong heeft al aangegeven Rico en Ruben meer het vuur aan de schenen te willen doen leggen.

Daarnaast komen er nog 2 dagrijders meedoen die wellicht het podium kunnen gaan betreden. Logan Sougné, een zeer snelle rijder bij HD-Kart en First Kart 'Inn, is niet onbekend bij Karting Eupen, en de andere, Romano Franssen, al helemaal niet..

Er kan natuurlijk van alles gebeuren tijdens een race. De outsiders zijn:
- Christian Douven, opgeleid in Eupen en wint haast alle junior races die hij daar rijdt.
- Tom van Doorn, werd in de eerste race dit seizoen toch 10de van de 26.
- Mika Mathia, maakt flinke progressie en staat alleen zo laag in de rangschikking omdat hij enkele races heeft gemist dit seizoen.
- Opnithi Puyato, de nog jonge maar zeer talentvolle rijder.

Om 17:00 begint de kwalificatie en om 19:00 de race. Iedereen is uiteraard welkom :thumbup:
speesman
Contributor
Eigen kart: Nee
Thuiscircuit: Extremekart
Ik race met: Huurkarts

Re: FK 2016 - Race 10: Karting Eupen (26 November)

Bericht door speesman »

De laatste manche zit er alweer op. Zoals reeds hierboven uitgelegd, zaten we met een hele boel piloten op een zakdoek bijeen. Stond voor deze race op P17, maar dit kon zowel nog een P16 als een P21 worden. Uiteraard was de ambitie om die P16 te behalen, maar dat was bij de andere 5 rijders uiteraard ook het geval. :)

Nog voor de race nog 1 training meegereden, en redelik tevreden uitgestapt. Was eerste keer met de nieuwe karts in omgekeerde richting (in gewone richting heb ik dinsdag eens gereden met die karts), en tempo was wel ok. Al was het toen wel duidelijk dat de race zeker geen wandeling in het park ging worden, verschillen met de voornaamste tegenstanders waren niet zo groot.

De kwalif zou in 3 delen gereden worden, net zoals de F1. Spijtig genoeg net een iets mindere kart (naar mijn gevoel) geloot voor de kwalif. Tijdens de 10 minuten af en toe op het scorebord gekeken, en zat zo heel de tijd rond P15-P16. Enkel P15 ging door naar de tweede ronde, maar spijtig genoeg toch nog net teruggevallen naar P16 op einde van de kwalif. Geen tweede ronde dus, maar toch wel een goede uitgangspositie voor de race. Al mijn concurrenten voor de eindklassering stonden immers achter mij op de startgrid.

De race bestond uit 2 delen: eerste helft in gewone richting. Vervolgens kwam de pacekarts op de baan om dan gezamenlijk van richting te veranderen. En dan het vervolg van de race in omgekeerde richting. Bovendien in beide helften van de race 1 verplichte kartwissel/pitstop, en je mocht 1x in de volledige race een shortcut nemen. Veel taktische elementen dus om rekening mee te houden. Vooraf (uiteraard ;) ) al wat nagedacht over mijn strategie. Wou bij voorkeur mijn shortcut gebruiken in de 2de helft. Aangezien alle onderlinge verschillen zouden wegvallen nadat de pacekart op de baan kwam, ben je immers met een shortcut in het 1ste deel van de race die voorsprong terug kwijt na de pacekart (uiteraard eventuele positie winst niet). Wat ik ten koste van alles wou vermijden, was gedubbeld te worden in de eerste helft. Je verliest dan immers een volledige ronde (tov van de piloten die niet gedubbeld worden) nadat de pacekart op de baan komt, en dat kan je nooit meer goedmaken.

Volle moed startte ik de race op P16, en mijn kart voelde best wel ok aan. Merk vrij snel dat ik iets sneller ben dan mijn voorliggers, maar wou niet teveel risico nemen met het inhalen. Zeker niet als het hele veld nog dicht bijeen zat. Dus even goede moment afwachten. Enkel dacht spijtig genoeg niet iedereen zo hierover, en werd er al vrij snel veel geduwd. Paar kleine incidenten voor mij in openingsrondes, maar zat spijtig genoeg telkens net niet dicht genoeg op de juiste moment. Na paar rondes wordt Mika bijzonder hardhandig de kant ingezet, net bij oprijden van de brug. Zag er vrij pijnlijk uit. Ik kan hem nog net ontwijken, maar daardoor verlies ik wel 2 plaatsen. Een ronde of zo later word ik redelijk hardhandig van de baan geduwd en verlies hierdoor nog enkele plaatsen. En nauwelijks paar minuten later, als het al zoveel was, word ik nog eens volledig rond gezet. :( Daardoor niet meer op een mooie P16 met uitzicht op meer, maar helemaal achteraan het veld met toch al wat achterstand op mijn voorliggers. De race was gelukkig nog lang, dus alles gegeven om terug aansluiting te vinden. Na paar rondes kon ik terug aansluiting vinden bij Patrick. Veel piloten zouden zelf volop beginnen duwen na al die incidenten de eerste rondes, maar zelf verlies ik liever dan onsportieve maneuvers uit te voeren. :!: Ben duidelijk sneller dan Patrick, maar geraak er niet onmiddellijk voorbij. Dus er maar mooi achter blijven rijden, wachtende op de juiste moment om mijn slag te slaan. Ineens werd er van de baanposten teken gedaan dat ik rustiger moest rijden, en kreeg ik zelfs een zwart-witte waarschuwingvlag. :shock: Word niet snel kwaad in een kart, maar toen kwam echt wel de stoom uit mijn oren. :x :x :x :x :x Omdat ik wist dat ik niets fout gedaan had, zelfs niet bijna, gewoon mijn ding blijven doen. Enkele rondes later maakte Patrick zijn pitstop, en kon ik mijn tempo terug verhogen. Zelf mijn pitstop vrij laat in de race genomen, en dat was duidelijk een goede strategie. Want zat terug op P16 na mijn pitstop. Oef. Maar er was onmiddellijk een ander dilemma. In mijn ooghoek zat ik Rico snel dichterbij komen. De tijd was echter bijna halverwege, en de pacekart stond al klaar. Wat te doen: blijven doorrijden in de hoop net niet gedubbeld te worden, of een shortcut nemen op zeker te zijn (maar dan wel met een handicap op mijn voorliggers in de 2de helft van de race). Neem de gok om te blijven doorrijden, maar uiteindelijk moest ik hem toch doorlaten. Dan toch maar de shortcut nemen om me terug te ontdubbelen, maar shortcut was ondertussen al gesloten. Was wel even om te vloeken, want betekende dat ik nooit meer (realistisch gezien) een positie zou kunnen winnen in de 2de helft. Uiteindelijk kwam het op 1 ronde aan, want op einde van de ronde dat Rico me dubbelde, kwam de pacekart er. Gelukkig zaten al mijn concurrenten voor de eindrangschikking achter mij, en dus ook op 1 ronde.

Tijd voor de 2de helft. Had onmiddellijk achter mij de nr 2 en 3 in de race (en iets verder ook paar andere koplopers), en wou hen uiteraard niet teveel in de weg rijden. Maar moest wel opletten dat ik niet teveel de deur openliet, zodat er andere piloten zouden kunnen meeglippen. Helemaal vlot ging het niet, en toch 2 posities verloren (aan rechtstreekse concurrenten) door de koplopers door te laten. Gelukkig voor mij kwamen die vrij snel de pits in, zodat ik gewoon terug kon jagen en proberen snelle tijden te rijden. Mijn kart die ik na de pitstop (in 1ste helft) had gekregen voelde opnieuw goed aan, dus had het plan om terug zo lang mogelijk door te rijden. Had het gevoel dat mijn tijden vrij goed waren, en dat ik voorsprong nam op mijn achterliggers. Vrij rustige race kunnen rijden, en een 7-tal minuten voor het einde dan toch mijn pitstop gemaakt. Kwam de pitstop uit net achter Ricardo. Probeerde aan te pikken, maar lukte net niet. De 2 concurrenten die me bij de herstart waren voorbij gegaan, zaten gelukkig ver achter mij. Dus zonder al te veel problemen de race kunnen uitrijden, en als P17 over de finish gereden. En dat was net voldoende om de 16de positie in de eindrangschikking te veroveren. Opdracht volbracht dus, maar had heel wat voeten in de aarde.

Zonder die incidenten zat er zeker meer in vandaag, qua tempo zat ik in de buurt van P10. Wel dankzij goede karts in de race. Voor de eindrangschikking maakt het gelukkig niet veel uit. Denk niet dat P15 er nog had ingezeten moest ik vandaag in de top 10 geëindigd zijn.

Vond het best wel een leuk seizoen. Uiteraard kunnen er sommige zaken nog wel iets beter (zoals strenger toekijken op geduw tijdens de races). Maar als ik de plannen voor volgend seizoen hoor, met oa uitgebreide wedstrijdleiding, dan ben ik zeker dat dat allemaal in orde komt. :thumbup: En bijgevolg kijk ik zeker al uit naar volgend seizoen.

Bij prijsuitreiking ook nog de beker gekregen van meest sportieve piloot. Altijd leuk om te krijgen. :thumbup: En compenseert de volledig onterechte zwart-witte vlag van tijdens de race toch een klein beetje. ;)
Plaats reactie